Activiteiten VLAMEF

ACTIVITEITENKALENDER  2016

  • OPLEIDING MATERIAALKUNDE ISM CLUSTA VZW
  • NIEUWE EN1090 BEGELEIDINGSTRAJECTEN
  • CURSUSSEN VAKBEKWAAMHEID VRACHTWAGENCHAUFFEURS
Opleidingstraject  Materiaalkunde 

VLAMEF organiseert in 2016 in samenwerking met Clusta vier opleidingssessies (’s avonds, 3 uren) die zeer praktisch zijn en gericht tot de bedrijfsleider en leidinggevende in het KMO-metaalbedrijf. Indien u interesse heeft of meer wil weten over deze opleiding, kan u ons bereiken via 02 213 74 07 of via info@vlamef.be 

 
Nieuwe opleidingen Lascoördinator bij BIL
In overeenstemming met de norm EN 1090 moeten laswerken die vallen onder de uitvoeringsklassen EXC 2, 3 of 4, uitgevoerd worden onder supervisie van een gekwalificeerd en ervaren lascoördinator. Het Belgisch Instituut voor Lastechniek (BIL) organiseert hiertoe de opleiding Responsible Welding Coordinator basic level, RWC-B. Gedurende 11 lesdagen behandelt deze cursus de minimaal vereiste basiskennis voor een lascoördinator en bekroont dit met een Europees erkend diploma RWC-B. Dit vormt bij een EN 1090-audit een afdoend bewijs van vakkennis voor een bedrijf dat werken uitvoert in EXC 2, met constructiestaal t.e.m. S355 en met een materiaaldikte van maximum 25 mm.

Het BIL heeft ondertussen meer dan 300 lascoördinatoren RWC-B opgeleid en organiseert nieuwe cycli om aan de blijvende vraag te kunnen voldoen.

De opleiding vindt plaats in de regio:

·         Brussel: vanaf 2 maart 2016

Voor meer informatie en inschrijvingen kan u terecht op de website van B.I.L. of  bij hilde.moens@bil-ibs.be

 
NIEUWE EN 1090 BEGELEIDINGSTRAJECTEN

De normenserie EN1090 … wie heeft er nog niet van gehoord ? Er wordt tegenwoordig heel veel gesproken over deze norm en over de CE markering van staalconstructies.  Vele KMO’s gaan daarom op zoek naar meer informatie via allerlei kanalen. En allemaal stellen ze dezelfde vragen. Is de norm toepasbaar op mijn bedrijf ? Wat moet ik doen ? Op welke producten moet de CE markering worden aangebracht ?En tot slot … hoe kan ik er onderuit ?

De geharmoniseerde norm voor staal en aluminium verwerkende constructeurs is de EN1090-1. Deze norm beschrijft op welke manier constructeurs tewerk moeten gaan om CE markering aan te brengen op hun product. En het is deze norm die een wettelijk kader heeft vanuit de CPR. In grote lijnen komt het er op neer dat bedrijven een fabricagebeheersingssysteem (FPC systeem) opzetten en implementeren. Zeg maar een doorgedreven en goed georganiseerde code van goede praktijk in een onderneming.
Tot voor kort dachten vele bedrijven een achterpoortje te hebben gezien in de CPR via art. 5, waarin een uitzonderingsmaatregel staat om de CE plicht af te wenden. Maar intussen werd dit poortje al meermaals afgegrendeld. Een andere hardnekkige mythe is dat de constructeur die niet alleen fabriceert, maar ook installeert ook niet zou moeten voldoen aan de CE plicht. Maar ook daar weer, zijn intussen deze uitwegen geblokkeerd.
 
Bedrijven zullen zich moeten schikken naar de bepalingen van EN1090-1 en hun constructies zullen moeten voldoen aan de technische eisen van de EN1090-2 en/of EN1090-3.Het traject richt zich tot de twee executieklassen: EXC1 en EXC2. De lesgevers zijn Tim Buyle (Weldone) en Dirk Roelens (Impala).
Indien u interesse heeft, kan u ons bereiken via info@vlamef.be . Bij voldoende interesse wordt deze cursus opnieuw geprogrammeerd. 
 

VLAMEF organiseert cursussen in het kader van het bewijs van vakbekwaamheid voor vrachtwagenchauffeurs 

Het bewijs van vakbekwaamheid is een aanvulling op het rijbewijs C en CE.   In principe is het bewijs verplicht voor elke vrachtwagenbestuurder. Uitzondering vormen bestuurders van vrachtwagens die enkel gebruikt worden voor het vervoer van goederen die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van het beroep en waarvan de hoofdactiviteit geen vervoer betreft.  Indien u interesse heeft in deze opleiding, kan u een bericht sturen naar  info@vlamef.be . Bij voldoende interesse wordt deze cursus opnieuw georganiseerd.